Grondbeleid

Deze week heeft de Raad een financieel strategische keuze moeten maken, hoe om te gaan met grondposities. Het voorstel van de burgemeester en wethouders was daarbij om bij nieuwe posities zoveel mogelijk faciliterend te handelen, waarbij we geen financieel risico lopen.

Kijkend naar de forse verliezen op onder ander Nieuwveense landen, geen onlogische keuze vonden wij als VVD.

Het gaat echter niet alleen om het verleden, maar om een toekomst in een markt die sterk aan verandering onderhevig. Bovendien zien we grote verschillen tussen bedrijfsonroerend goed en de woningmarkt. De VVD heeft daarom de wethouder verzocht om periodiek onderzoek te doen naar de onroerend goed markt in Meppel en de ons omliggende steden. Waarbij niet alleen de vraag in kaart wordt gebracht, maar ook het aanbod en prijszetting in een straal van 30 km om Meppel.

Daarnaast viel ons op, dat een bouwkavel voor een vergelijkbare woning overal in de gemeente Meppel hetzelfde kost. Er wordt niet gekeken naar de courantheid van de locatie. Wat we jammer vinden.

We zijn blij dat wethouder ten Hulscher bovenstaande gaat oppakken en na de zomer een werkvergadering belegt hoe aan beide thema’s invulling kunnen worden gegeven.