De algemene visie van de VVD op de begroting 2024

De begroting voor het jaar 2024 is bekend. Lees hier wat de algemene visie is van de fractie op deze begroting.

De algemene impressie van de begroting namens de VVD luid als volgt:

VVD Meppel wil een gemeente die financieel gezond is. Een meppel waar je een fijn huis kunt vinden, wat je behoefte ook is. Een Meppel waar onze binnenstad goed gevuld en gezellig is. Waar er op het gebied van duurzaamheid mooie kansen liggen, maar die wel betaalbaar moeten blijven. Waar vrijheid en verantwoordelijkheid centraal staan!

Hoe we dat gaan doen? Meppel moet blijven groeien, en groeien doe je door keuzes durfen te maken. Iets waartoe deze begroting ons ook dwingt. De begroting biedt kansen voor groei op het gebied van de woningmarkt. Wij zijn voor de realisatie van betaalbare, duurzame woningen zoals die nu ook in de Nieuwveense Landen, Danninge Erve en de Noordelijke stadsentree worden gebouwd.

Groeien doen we ook op het gebied van ondernemen en welvaart. De ontwikkeling van bedrijventerrein Noord III voor de ondernemers in Meppel en de voorgenomen invulling van Noord IV dragen bij aan deze groei. Maar ook de ondernemers in de binnenstad zijn belangrijk voor Meppel. Zij zorgen voor een goed gevulde en gezellige binnenstad. Ons stadshart is ons visitekaartje voor de regio!

Maar we moeten ook scherp blijven op de kosten. Zo zien we in rapporten dat steeds meer mensen leunen op de gemeente. Middelen vanuit de gemeente moeten daarom gefocust worden op het herpakken van eigen verantwoordelijkheid van de inwoner, zodat diegene zo snel mogelijk weer op eigen benen kan staan! Dat is in het voordeel van de inwoner en de gemeente.

Het begrotingsjaar 2024 vraagt om moed en durf. Als VVD zijn we bereid keuzes te maken, gebaseerd op vrijheid en verantwoordelijkheid. Laten we samen bouwen aan een sterker meppel!