Raadslid Jan Kist op de bres voor subsidie

De Europese Unie heeft de subsidieaanvraag van 56 miljoen euro voor 'Port of Zwolle' van de aan het IJsselmeer gelegen provincies en gemeenten afgewezen. De subsidie was bedoeld voor verbreding van de Kornwerderzandsluizen in de Afsluitdijk.

De VVD-fracties in de gemeenteraden van Zwolle, Kampen, Meppel en de VVD in de Provinciale Staten van Overijssel en Drenthe hechten grote waarde aan het economische belang van Port of Zwolle. Zeker nu het kabinet wil dat steeds meer goederentransport van de weg naar transport over water en spoor gaat.

Meppeler raadslid Jan Kist reageert: ‘Wij willen als VVD Meppel juist inzetten op groei de komende jaren. De vergroting van de sluizen in de Afsluitdijk is voor Meppel belangrijk omdat zo containerschepen rechtstreeks naar Meppel kunnen komen, zonder dat er overslag dient plaats te vinden.’

Kist verwijst naar het coalitie akkoord in Meppel. Daarin staat ook dat de partijen kansen zien voor de haven door toename van de watergerelateerde bedrijvigheid. De mogelijkheden van vestiging van bedrijven die betrokken zijn bij de doorvoer, wil Meppel onderzoeken en bevorderen. De vorming van een gezamenlijk havenbedrijf met Zwolle en Kampen speelt daarin een rol.