Geen camperparkeerplaats bij centrum

Er komen geen vijf gratis camperparkeerplaatsen aan de Jan van den Boschkade in Meppel. Het initiatiefvoorstel van de VVD en ChristenUnie kreeg donderdag 21 april net niet genoeg steun van de andere fracties. Volgens Annigje Udinga van de VVD waren SP, STEM, PvdA en D66 tegen het voorstel om de lokale middenstand en horeca in Meppel extra inkomsten te bezorgen. CDA en GroenLinks waren echter wel positief.

Het idee van VVD en CU behelsde dat camperaars middels borden via de invalswegen snel naar de kade achter het stadhuis werden geleid. Daar zouden vijf parkeerplaatsen worden gerealiseerd, zodat de toeristen lekker een dagje konden winkelen of uit eten konden in Meppel. Overnachten was niet toegestaan. Op de plaatsen is al stroom en water voorhanden voor de watersport, dus dat was een mooie meevaller, volgens Udinga. Het plan zou slechts tweeduizend euro gaan kosten en voor een mooie impuls zorgen bij een nieuwe, groeiende groep toeristen. Deze zouden Meppel ook online beter kunnen vinden.

Ook Bert Kunnen van de ChristenUnie is teleurgesteld over het niet halen van het initiatiefvoorstel. ‘Ik weet hoe welkom het voelt als je in een stad bij binnenkomst al verwezen wordt naar een goede plek in het centrum. Nu die voorziening er niet komt, moeten camperaars blijven zoeken, dat leidt tot zoekverkeer en milieuoverlast.’ Kunnen verwacht dat camperaars binnen afzienbare tijd zelf komen met de vraag naar een parkeerplaats. ‘Over enige tijd zal de noodzaak van ons voorstel wel weer blijken, het kost nog even tijd voor het tussen de oren van de politiek komt.’

Udinga is het daarmee eens: ‘In Europa rijden maar liefst 1,5 miljoen campers. In Nederland zijn er alleen al 100.000 campereigenaren. Het aantal is de afgelopen jaren met 40 procent geroeid en de verwachting is dat dit aantal de komende jaren door de vergrijzing nog veel verder zal stijgen. Als gemeente hebben we bepaald dat we tot 2018 willen inzetten op tien procent meer dagrecreanten. Tot nu toe is daar nog maar weinig actie op ondernomen. Jammer, want het is een kans om meer mensen naar onze mooie gemeente te trekken. Jammer dat de andere partijen daar anders over dachten.’