Geslaagde avond met Malik Azmani

Hij was te gast op uitnodiging van VVD Meppel, op de eerste dag dat het ‘Plan Samson’ van kracht is gegaan. 'Wij hebben de PvdA meegenomen in de voorbereidingen van dat plan, aldus de VVD-woordvoerder asiel en immigratie.

© © Daan Prest

In een half uur tijd deed Azmani zijn visie uit de doeken aan een publiek van circa dertig man, voornamelijk lokale VVD-leden. 'Die opkomst is op zo’n avond lang niet gek', aldus Frank Perquin, fractievoorzitter van VVD Meppel, achteraf. 'Natuurlijk hoop je op meer mensen, maar ik had hier ook geen GroenLinksers verwacht.' Nadien volgde een discussie van een dik uur tussen Azmani en het publiek, met een borrel na afloop.

Legale migratie stimuleren

'Immigratie is een nationaal beleid', aldus Perquin. Daarom vindt hij het interessant hoe zijn landelijke immigratiewoordvoerder de nationale VVD-visie uitlegt. Azmani pleit ervoor om de Europese buitengrenzen te sluiten, illegale migranten terug te sturen en hulp in de regio te bieden. Zo wordt legale migratie gestimuleerd, meent hij. 'Je kunt kiezen wie je hierheen haalt. Alleen degenen die écht graag willen integreren in Nederland, mogen hierheen komen.'

Eerst werd Azmani’s beleid uitgelegd als extreemrechts. Inmiddels is zijn plan gemeengoed geworden. 'Het is fantastisch dat 28 Europese landen nu op één lijn zitten qua immigratiebeleid.' Toch is hij boos dat het zóver heeft moeten komen, vertelt Azmani geëmotioneerd aan zijn toehoorders. 'Sommige landen hebben zelfs muren gebouwd! Asielzoekers, die onder de diarree en modder zitten, gooien hun baby’s over die hekken heen. Dat moeten we in Nederland niet willen!'

In het verdrag dat Europa en Turkije tekenden staat dat illegale migranten teruggestuurd mogen worden naar Turkije, waar hulp wordt geboden. 'Maar degenen die er al zijn, kunnen we niet terugsturen. Daar gaat die afspraak niet over', vertelt VVD’er aan het publiek in ‘t Plein.

Integratie van belang

Tweede Kamerlid Azmani, zelf een tweede generatie immigrant, waarschuwt dat veel immigranten zich niet identificeren met Nederland. 'Die voelen zich geen Nederlander, zoals ik, omdat ze nooit goed zijn geïntegreerd.' Daarom moeten asielzoekers vanaf dag één direct op taalles en participeren in de samenleving, bijvoorbeeld door vrijwilligerswerk te doen.

Daarom is een belangrijke rol weggelegd voor het nieuw te bouwen asielzoekerscentrum aan de Steenwijkerstraatweg in Meppel, waar zeshonderd asielzoekers tijdelijk onderdak krijgen. 'Het azc moet die regels meteen duidelijk maken', vertelt Azmani. Anders ontstaat straks wéér zo’n situatie. In het publiek wordt de vergelijking gemaakt met de Haveltermade in de jaren negentig.

Fractievoorzitter Perquin van VVD Meppel kan zich daarin vinden. 'We hebben meerdere moties ingediend over het verblijf van de asielzoekers. Ze mogen hier tijdelijk blijven, maar zodra ze weer terug kunnen: graag. We zeggen niet zo maar ‘ja’ tegen hun komst, maar ‘ja, mits…’, besluit de lokale coryfee.