Malik Azmani, VVD woordvoerder Immigratie en Asiel, komt naar Meppel

Immigratie, wel of niet een AZC en asielbeleid. Het zijn allemaal onderwerpen die op 4 april aan de orde komen tijdens de spreekbeurt van Malik Azmani. De woordvoerder Immigratie en Asiel van de VVD in de Tweede Kamer is te zien en horen in de bovenzaal van Herberg ’t Plein in Meppel. Hij is daar op uitnodiging van de VVD Meppel die hem heeft gevraagd het landelijke en lokale asielbeleid toe te lichten en eventuele vragen te beantwoorden.

De 40-jarige Azmani is zoon van een Friese moeder en Marokkaanse vader en woont momenteel in Overijssel. Sinds 2010 maakt hij deel uit van de VVD Tweede Kamerfractie.  Daarnaast is hij voorzitter van de vaste Kamercommissie voor Europese Zaken. Hij pleitte eerder voor het sluiten van Europese buitengrenzen. Ook vindt Malik Azmani dat we niet mogen buigen voor intolerantie en daarom is hij tegen het apart opvangen van kwetsbare groepen.

Azmani verder roept al jaren dat de stroom vluchtelingen naar Europa – en daarmee Nederland - gestopt moet worden, en snel.  'Als we niets doen, is de huidige migratiecrisis nog maar het begin van iets veel groters.'  Hij somt op: van de 1,1 miljard mensen in Afrika is twee derde jonger dan 25 jaar.  ‘De bevolking van Europa, nu 600 miljoen mensen, krimpt. Hier hebben we een verzorgingsstaat, daar heerst droogte en voedselschaarste. Dan weet je wat erop je afkomt. Bovendien neemt het aantal crises in de wereld alleen maar toe. Ik kan er slecht tegen dat niet iedereen de urgentie van dit probleem voelt.'

De VVD in Meppel is blij met de komst van Azmani, omdat zijn spreekbeurt bijzonder actueel is. Niet alleen in Meppel staat de komst van een AZC gepland, maar ook in omliggende gemeenten, zoals De Wolden, zijn asielzoekers het gesprek van de dag.
Malik Azmani spreekt na afloop van de Algemene Ledenvergadering van de VVD Meppel. Bezoekers hoeven zich niet aan te melden, maar de beschikbare ruimte is wel beperkt. Voor de genuttigde consumpties wordt een bijdrage gevraagd.  De lezing van Malik Azmani start om 20:15 uur.