Waar is de kerstboom op het Kerkplein?

De VVD in Meppel mist de kerstboom op het Kerkplein in Meppel. ‘Waar we samen met heel veel anderen ons best doen om een levendige binnenstad te crëeren en te promoten, slaan we deze maand de plank helaas een beetje mis in Meppel’, meent raadslid Annigje Udinga. Zij gaat het college tijdens de raadsvergadering komende donderdag vragen hoe het kan dat er rondom de kerst te weinig is gedaan aan de aankleding van de binnenstad van Meppel.

Waar is de grote kerstboom op het Kerkplein, een kerstmarkt, een ijsbaan, een kerstman?’ Udinga vraagt zich af hoe het kan dat er nauwelijks iets is georganiseerd in Meppel. Er wordt weliswaar geregeld dat de bruggen vanaf morgen verlicht worden en ook de toren wordt binnenkort door vrijwilligers verlicht, maar waar we samen met heel veel anderen ons best doen om voor een gezellige binnenstad te zorgen, hadden we deze maand  meer kunnen doen om de kerstsfeer in Meppel te vergroten. Toegegeven, de individuele winkelier en horeca-ondernemer doet zijn best, maar van een samenhang is helaas weinig sprake.’

Aanjaagbudget

Navraag leert Udinga dat de vele verschillende clubjes, verenigingen en overleggroepjes het blijkbaar niet eens kunnen worden over wie wat doet of betaalt. ‘Ondanks het aanstellen van een kwartiermaker en centrummanager. Ondanks een ondernemersfonds en aanjaagbudget. Wij hebben gehoord dat een aanvraag voor € 32.500 euro uit het Aanjaagfonds is afgewezen en dat ook op een bezwaar daartegen geen succes is geboekt. Het geld is bijna alleen naar cultuur gegaan. Dat heeft tot gevolg dat iedereen elkaar zit aan te kijken en er uiteindelijk helemaal niets gebeurt. Daarom onze vraag: Wat had het college kunnen doen om ervoor te zorgen dat de stad gezelliger was aangekleed? Moeten de kaders van het aanjaagbudget en ondernemersfonds aangepast worden of kan citymarketing wellicht een andere rol spelen?’

Steentje bijdragen