‘Drempel tussen burger en politiek verlagen’

Jorieke Baltussen, Rutger Oosting, Bob Leemans en Kim Eissen, laatstejaars marketingstudenten van het Drenthe College, werden vlak voor de zomervakantie gevraagd om mee te helpen aan een nieuw project van de VVD fractie in Meppel.

Sinds het nieuwe schooljaar, is het projectteam volop bezig Meppel te promoten met het nieuwe initiatief: ‘Wat Meppel Wil’.

‘Onze studieloopbaanbegeleider had contact met Udinga Media voor de jaarlijkse stages’, vertelt Rutger Oosting. ‘Eigenaresse Annigje Udinga zit bij de VVD-fractie in Meppel en zij zochten ‘stagiaires’ die tijdelijk konden helpen om Meppel beter op de kaart te zetten. Zodoende werden wij benaderd als klas van vijf, voor dit project. Uiteindelijk hebben wij met zijn vieren besloten om dit aan te pakken.’ De opdracht bestaat om het platform ‘Wat Meppel Wil’ meer bekendheid te geven. Op de nieuw op te starten Facebookpagina kunnen inwoners van de gemeente Meppel tips insturen, waarna de VVD-fractie gaat kijken of zij er eventueel mee aan de slag kunnen.

Twintigers

‘We willen graag een communicatiesysteem ontwikkelen, zodat mensen naar ‘Wat Meppel Wil’ gaan en vanuit daarna naar de VVD en andersom’, aldus Jorieke Baltussen.

Ook doen de studenten onderzoek naar jongeren in de politiek. ‘Er zijn nu bijvoorbeeld bijna honderd leden, waarvan maar één twintiger,  Robin van Ulzen, die duoraadslid is bij de fractie. En van alle leden komen er maar een stuk of twintig op de ledenvergadering’, aldus Jorieke Baltussen. ‘Bij één van deze vergaderingen zijn wij aanwezig geweest om te kijken wat er veranderd zou kunnen worden.

Tijdens deze avond en daarna hebben wij onderzoek gedaan naar de aan- of afwezigheid van leden middels een enquête. We hebben gekeken naar hoe de vergaderingen anders ingericht kunnen worden en hoe de VVD jongere leden kan aantrekken.’

Het doel van de projectgroep is te kijken hoe de drempel tussen de burger en politiek verlaagd kan worden. ‘Het is nu zo dat de problemen die burgers zien, niet bij de politiek neergelegd wordt’, benadrukt Rutger.  Naast het communicatiesysteem, gaan de studenten de nieuwjaarsreceptie van 2016 mede-organiseren. Daarnaast gaan ze een promotievideo maken voor de campagnes van volgend jaar. ‘In dit project is het vooral erg leuk dat we door de fractie zo ondersteund worden’, vindt Jorieke. De VVD wil politiek laagdrempeliger maken.’

Meppeler Courant
30-12-2015